Kupovat jídlo nezabalené v plastu se mohou naučit všichni

/ Zahraničí a technologie
Před patnácti lety měla Catherine Conwayová při rozbalování nákupu pocit, že všechen ten plast, v němž jsou potraviny zabalené, je zbytečný. Rozhodla se, že se vydá bezobalovou cestou a že to naučí i své okolí. Letos ji oxfordský obchod Waitrose požádal o radu při otevření pokusného bezobalového prodeje potravin.

Na začátku tohoto příběhu stály myši. Catherine Conwayová po návratu ze supermarketu vybalovala nákup, a aby se do jídla nepustily myši, přesypávala všechno do sklenic. A tehdy ji to napadlo. „Pamatuji si úplně přesně, jak jsem tam stála s rukama plnýma plastových obalů a říkala jsem si, že by bylo mnohem jednodušší, kdybych mohla jít do obchodu a nechat si naplnit potraviny rovnou do sklenic,“ vzpomíná. Psal se rok 2004 a Catherine Conwayová, sociální pracovnice, se zabývala studiem podnikatelských záměrů, které přispívaly ke společenskému dobru a chránily životní prostředí. „Bylo mi něco přes dvacet. Neměla jsme děti ani hypotéku. Po pracovní stránce jsem hledala něco zajímavého, co bych mohla dělat,“ říká. A tak se rozhodla, že si v centru Londýna otevře stánek s bezobalovým zbožím – od čisticích prostředků Ecover a cereálií po ořechy, sušené ovoce a rýži – které si lidé mohli nakoupit jen do svých vlastních přinesených nádob. „Stánek měl už od samého začátku malou základnu podporovatelů – poskytl jim řešení, které dlouho hledali. Věděli, že obaly představují problém, a nechtěli si je nosit domů,“ popisuje Catherine Conwayová.

„Náhlá“ změna veřejného názoru

O patnáct let později, v červnu letošního roku, odstartoval oxfordský obchod Waitrose pokusný bezobalový prodej a nabídl tak svým zákazníkům možnost nakupovat potraviny a drogerii do vlastních nádob. A právě na Catherine Conwayovou se jednatelé Waitrose obrátili, aby jim pomohla vytvořit pro bezobalový obchod koncept a rozjet prodej. Catherine Conwayová se totiž v současnosti zabývá obchodním konzultantstvím ve své společnosti nazvané Unpackaged (česky Nezabaleno) a pozornost Waitrose a dalších supermarketů získala poté, co vytvořila bezobalovou zónu v jedné z poboček obchodu Planet Organic.

„Hledám nejrůznější cesty, jak lidem ukázat, že nastal čas, aby přešli k nákupu do nádob, které mohou znovu a znovu naplňovat,“ vysvětluje Catherine Conwayová. Úspěch se ale nedostavil okamžitě. Roky slýchávala od obchodních expertů, že její koncept se v supermarketech nikdy neprosadí, a byly doby, kdy už se své myšlenky téměř vzdávala. „Pak se ale najednou změnilo celkové nahlížení veřejnosti na plastové obaly,“ vzpomíná. Ono „najednou“ se stalo v prosinci roku 2017 poté, co televize vysílala nyní už proslavený díl seriálu Blue Planet II o zamoření planety plasty. Doslova přes noc se v lidech zvedla obrovská vlna odporu vůči plastovým obalům. „Na mušku nevole se dostalo všechno, co s obaly souvisí,“ konstatuje Catherine Conwayová. „Všichni byli otřeseni pohledem na mořská zvířata uškrcená a udušená plastovým odpadem a někteří z těch, kteří ten díl viděli, si uvědomili, že je potřeba, aby své návyky změnili ihned,“ popisuje, co se tehdy stalo. „Díky tomuto programu se v nich rozsvítila jakási varovná kontrolka. Věty z úst Davida Attenborougha nezněly jako kázání. Předkládal prostá fakta. Upozorňoval, že toto je skutečný problém, ke kterému se musíme nějak postavit. A že jiná možnost, než se k tomu nějak postavit, neexistuje.“

Po odvysílání oné osudové epizody bylo najednou velmi moderní a zcela v duchu doby hledat způsoby, jak svůj příspěvek k zanášení planety plastovými obaly minimalizovat. Lidé, kteří se dříve styděli nakupovat v Planet Organic do vlastních nádob, s tím hrdě začali. Během jediného měsíce se tu prodej bezobalového zboží zvýšil o 40 procent. Do Velikonoc zavedla Planet Organic bezobalový koncept do dalších tří svých obchodů a letos v létě se přidal obchod Waitrose. „Tehdy už jsem vstoupila do hodně otevřených dveří,“ přiznává Catherine Conwayová. „Byli na to připraveni. Už věřili, že je morálně správné vydat se touto cestou. Zbývá jen dokázat, že podnikatelský záměr v bezobalovém prodeji úspěšně funguje.“

V oxfordském Waitrose zkoušejí bezobalový prodej a snad přibydou i další

Během jedenáctitýdenního experimentu ve Waitrose tak vyzkoušejí nejen to, jak funguje celý koncept bezobalového obchodu, ale také to, jaký je zájem o jednotlivé druhy potravin a drogerie. Hned od vstupu do obchodu provází zákazníky upomínky toho, jak je důležité plastový odpad minimalizovat, a nabídky na 10procentní slevy pro ty, kdo si na nákup přinesou vlastní nádoby. Catherine Conwayové, která Waitrose poskytla rady ve všem od logistiky zásobování a výběr zboží po marketing a školení personálu, se splnil sen. „Největší odměnou za všechnu tu snahu byla ochota zákazníků přinést si na nákup vlastní nádoby. Nebyl to pro ně problém a bylo vidět, že si uvědomují, že je potřeba dělat věci jinak a že bezobalový způsob nakupování je dobrý začátek,“ přiznává dojatě.

Před patnácti lety v centru Londýna se často setkávala s úplně jiným přístupem. Mnoho jejích potenciálních zákazníků se ptalo, co je na obalech tak špatného. „Nyní mají povědomí, které předtím neměli. A když chtějí něco změnit, nebojí se to říct dostatečně nahlas,“ srovnává.

Catherine Conwayová v současné době jedná se dvěma či třemi dalšími velkými supermarkety a je přesvědčena, že i ty v dohledné době zahájí zkušební bezobalové prodeje. „Na supermarkety je ze stran zákazníků vyvíjen opravdu obrovský tlak, aby změnily svůj přístup k obalům,“ říká. Jsou to většinou prodavači, kteří se stávají terčem nespokojenosti zákazníků s tím, že nemají jinou možnost než nakupovat zboží zabalené v plastu.

Úspěch ve Waitrose by mohl vést k dalšímu rozvoji bezobalového nakupování

„Doufám, že práce, kterou jsme odvedli ve Waitrose, přinese své plody a ukáže ostatním supermarketům, že je čas se do toho pustit,“ říká Catherine Conwayová. Nakonec by se ráda dočkala úplné změny ve fungování současných obchodů, kdy budou už přímo výrobci nabízet své zboží ve znovu použitelných obalech, které budou mít zákazníci možnost vracet zpátky do oběhu, a že supermarkety začnou poskytovat služby, které budou nádoby po dovozu zboží domů k zákazníkům znovu používat pro další a další zákazníky. „Během tří až pěti let bychom se mohli stát svědky uvádění takových služeb do provozu,“ zamýšlí se. Zatím si užívá úspěch bezobalového prodeje ve Waitrose. „Konečně mám pocit, že mě někdo vyslyšel,“ přiznává.