Malawi otevřelo školu vytištěnou na 3D tiskárně

/ Zahraničí a technologie

Díky projektu, který bývá nazýván první školou na světě vytištěnou na 3D tiskárně, švédsko-britské firmy 14Trees, se Adifu vrátila zpátky do lavice. „Školy zkonstruované počítačem lze postavit velmi rychle, v řádu hodin, a mohly by pomoci vyřešit problém v zemích, které trpí nedostatkem školních tříd,“ zaznívá z firmy. Takovou zemí Malawi právě je. A Adifu Maulanová září štěstím, protože se může znovu vydat za svým snem – stát se učitelkou. Školu má teď nedaleko, nechodí pozdě a vzdělává se beze strachu z trestu.

Je to rychlé, ale zatím drahé

Podle organizace UNICEF chybí v afrických rozvojových zemích na 36 000 školních tříd. „Vybudovat takové množství škol by podle našich odhadů trvalo více než sedmdesát let,“ říká Francois Perrot, výkonný ředitel 14Trees. „A domníváme se, že 3D tisk může celý proces velice urychlit a dobu potřebnou na vybudování tolika škol snížit na deset, či dokonce méně let,“ vysvětluje. Například vybudování 3D školy v Malawi, kam znovu začala docházet Adifu Maulanová, trvalo osmnáct hodin a pohodlně se do ní vejde padesát studentů. „Manuálně bychom potřebovali tři týdny,“ srovnává Francois Perrot. To, že škola byla vytištěna, ve skutečnosti znamená, že byla poskládána z vrstev betonu nakladených tryskou ovládanou počítačem.

Další velkou výhodou podle něj je, že budování pomocí 3D tisku nabízí možnost dramaticky snížit množství spotřebovaného materiálu. „A tady vstupuje do hry dostupnost,“ připomíná Francois Perrot. „Výstavba budov je tak dostupnější a také se zásadně snižuje množství uhlíkových emisí vyprodukovaných při stavbě – v Malawi je to až o 70 % na jednu budovu,“ připomíná nezanedbatelná čísla.

Přes veškeré tyto úspory zůstávají největší výzvou 3D tištěných projektů stejně finance. Zatímco vytisknout takovou školu je o 15 % levnější než ji postavit, samotná 3D tiskárna stojí zhruba 500 000 amerických dolarů.

A tím vyvstává další otázka. „Pokud je to směr, kterým se chceme ubírat, kdo bude vlastnit onu 3D tiskárnu?“ ptá se Khumbo Chirwa z Institutu architektů v Malawi. „Bude to místní smluvní partner, nebo ji koupí vláda a začne tisknout všechny ty školy na místech, kde se jich nedostává? To je otázka, kterou dříve nebo později budeme mít na stole.“

Zastánci tohoto inovativního řešení ovšem tvrdí, že náklady se razantně sníží s tím, jak se materiály potřebné k tisku začnou vyrábět lokálně. Názorným příkladem je podle Francoise Perrota „inkoust“ – směs suchého cementu, písku a aditiv, která je následně promíchána s vodou a připravena k tisku. A právě tento „inkoust“ by podle Perrota mohl být vyráběn v Malawi namísto toho, aby se dovážel jako v případě pilotního školního projektu. „Lokální výroba inkoustu velmi dramaticky sníží náklady na výstavbu, a navíc ještě vzniknou nové pracovní příležitosti pro místní komunitu,“ zdůrazňuje. „A také máme místní, plně zaučený tým na obsluhu tiskárny,“ dodává.

3D tištěné školy by pomohly mnoha dětem ke vzdělání

3D tištěné školy by vyřešily zásadní problém vzdělávání afrických dětí: příliš velké vzdálenosti, které musí ujít, aby se do školy vůbec dostaly. Adifu to měla do školy sedm kilometrů, desetiletý syn Elisy Olipové o dva méně. Stejně jako Adifu i on přicházel do školy často pozdě a vyčerpaný dlouhou cestou.

„Jsem nadšená, že teď máme školu mnohem blíže a moje dítě nebude muset každý den šlapat tak daleko,“ svěřuje se osmatřicetiletá Elisa. „Určitě potřebujeme další takové konstrukce, ze kterých bychom mohli vytvořit více školních tříd a učeben.“

14Trees zatím nelení, a aby potvrdili vážnost a efektivitu svého záměru, tisknou další a další školy a domy v Malawi, ale také v Keni a v Zimbabwe. První škole na světě vytištěné na 3D tiskárně předcházelo vytištění zdí prototypu obytného domu v Lilongwe, hlavním městě Malawi, za pouhých dvanáct hodin – ve srovnání se čtyřmi dny, které by vyžadovalo využití konvenčních metod.