Nábytek z recyklovaného plastu se vyrábí v Mexiku, Anglii i Japonsku

/ Zahraničí a technologie
Plast, plast a zase plast. Je všudypřítomný, stále ho přibývá, a my stále nevíme, jak si s ním poradit. Není proto divu, že si našel cestu i do architektonických a návrhářských ateliérů, jež v recyklovaném stavu opouští třeba jako vyhledávaný designový nábytek.

Mexická architektonická firma Paola Calzada Arquitectos před dvěma lety představila novou kolekci skládacího nábytku tvořeného deskami vyrobenými z recyklovaných umělohmotných lahví a valchromatu. Kolekce uvedená na trh pod jménem Luken zahrnuje stoly, židle i dětské stolky, které si zákazníci mohou sami sestavit, aniž by k tomu potřebovali hřebíky či lepidlo.

Panely plastových desek nebo valchromatu se dají jednoduše poskládat tak, že z nich vzniknou jednotlivé kusy nábytku. Valchromatový mobiliář je určen pouze do interiérů, zatímco nábytek z recyklovaného plastu je odolný vůči slunečním paprskům, vodě i velké zátěži a je dostatečně pevný na to, aby bylo možné ho použít uvnitř i venku.

„Během výrobního procesu nepřidáváme do materiálu vůbec žádné chemikálie,“ říkají tvůrci značky Luken. „Poté co jsou panely nařezány na ploché desky, sestaví si z nich naši zákazníci sami doma nábytek nebo ho pro ně u nich doma sestavíme my. Nejsou k tomu zapotřebí ani hřebíky, ani lepidlo.“ Nábytkové desky mohou posílat do celého světa; díky tomu, že jde o plochý materiál, není poštovné ani příliš drahé.

Zakladatelku firmy, mexickou architektku Paolu Calzadu Prats, tížily negativní dopady používání plastu na životní prostředí, a tak se rozhodla, že z plastového odpadu začne vyrábět nábytek, aby snížila jeho množství ve světových oceánech a upozornila tak na tuto problematiku i dnešní mladou generaci.

„Už máme plné zuby všech těch fotografií plastového odpadu, jak se vznáší v mořských vodách, a rozhodli jsme se, že uloupneme alespoň vrcholek tohoto nevábného ledovce a dáme mu lepší budoucnost,“ říká. „Do slova a do písmene se koupeme v plastu,“ pokračuje. „Je dokázáno, že v rybách, které jíme, se nacházejí mikročástice plastu a plastové lahve z Mexika byly nalezeny vyplavené dokonce až na pobřeží Velké Británie.“

Společnost Luken užila na výrobu nábytku z recyklovaného plastu dosud už 80 tisíc umělohmotných lahví, čímž je zachránili před tím, aby skončily v řekách, jezerech a mořích. Na výrobu každého kusu nábytku z ateliéru Luken je zapotřebí zhruba 600 polyetylénových lahví.

Stejně jako mexický ateliér Luken představila kolekci dětského nábytku z recyklovaných umělohmotných hraček i antwerpská značka Ecobirdy. Jejich cílem bylo také seznámit děti s cirkulární ekonomikou, a proto jsou všechny kousky z ateliéru Ecobirdy plně recyklovatelné.

Londýnský nábytek z prachu

Londýnská návrhářka Charlotte Kidgerová dává svou tvorbou nový život polyuretanovému pěnovému prachu, ze kterého vytváří různobarevný nábytek. Ve své kolekci Industrial Craft využívá vedlejších produktů CNC – číslicového řízení počítačem. Je to až k neuvěření, ale výsledkem jejího recyklačního umění jsou vzorované stoly, židle i řada nádob vyvedených v moderním barevném designu.

„Při výrobě CNC technologie vzniká velké množství lehkého polyuretanového pěnového prachu. Jelikož jde o neobvyklý plastový odpad, běžně se nerecykluje a jediný způsob, jakým se ho lze zbavit, je odvézt ho do spalovny nebo na skládku,“ říká londýnská návrhářka. Sama říká, že ona si naopak předsevzala, že pro tento nedoceněný a zároveň problematický materiál najde nový účel využití.

Výsledkem je trvanlivý a přizpůsobivý materiál, který tvoří ze sedmdesáti procent polyuretanový pěnový prach a zbývajících třicet procent pryskyřice, fungující coby pojivo. Materiál má poměrně velký potenciál: je možné ho odlévat do forem nejrůznějších tvarů i velikostí.

Charlotte Kidgerová věří, že její výrobky budou příkladem a vzorem i pro další tvůrce, pro něž bude inspirací k tomu, aby i na další zatím nevyužívané odpady pohlíželi jako na potenciálně nový materiál, ze kterého mohou vytvářet svá díla. „Materiál, který jsem vyvinula, je výchozí a nabízí spoustu vzrušujících využití k dalším designovým úpravám,“ říká, „a zrovna tak nabízí prostor k úvahám o tom, jak naložit s původním odpadem, který není jinak zpracováván.“

Charlotte Kidgerová klade ve své skulpturální tvorbě velký důraz na nulový odpad a na trvanlivost výsledných objektů. „Mým cílem je najít pro materiál, který zpracovávám, působivé a přitom funkční využití,“ popisuje svou tvorbu nezávislá umělkyně.

K nově vytvořenému materiálu se chová stejně, jako by se chovala ke dřevu. Jakmile je jednou odlit, řeže do něj, brousí ho a ryje do něj dlátem. „Pravá krása práce s tímto materiálem spočívá v tom, že každý objekt, který z něho vytvořím, je jedinečný a vytvořený na míru,“ svěřuje se. „I když použiji stejnou formu, ve které odlévám, výsledek je pokaždé jiný,“ popisuje. Podle jejích slov mají i „chyby“, které při tvorbě vzniknou, své kouzlo a vlastní uměleckou hodnotu, dodávají výchozímu materiálu další přidanou hodnotu. „Svým způsobem to stírá hranici mezi uměním a tovární výrobou,“ říká.

Svou tvorbu Charlotte Kidgerová pravidelně vystavuje na výstavách London Design Festival a London Design Fair. V obou případech jde o události, které ve výběru vystavujících umělců a designérů kladou důraz na to, aby se jejich tvorba nějak dotýkala trvalé udržitelnosti. „Věřím, že využitím tohoto materiálu k tvorbě mé objekty jednak vypovídají o trvalé udržitelnosti, jednak představují inovaci ve výrobním i tvůrčím procesu,“ říká Charlotte Kidgerová.