Spojujícím tématem nejzelenějšího nákupního centra na světě je respekt k přírodě

/ Zahraničí a technologie
Francesco Farinetti z rodiny schopných italských podnikatelů má o své vizi neochvějně jasno: jejím základem je respekt k planetě, jejímu vzduchu, vodě a nám všem, kteří tu vším tím obklopeni žijeme. Ve světě obchodu není Farinetti zrovna malým hráčem – jeho prvním velkým projektem byla dnes už slavná síť italských tržišť Eataly s restauracemi, prodejnami potravin, pekárnami a školami vaření. Vybudováním Green Pea v severoitalském Torinu posunul svou vizi zase o mnoho kroků dále.
„From duty to beauty“

Jasná vize, jasná mise – nastolit éru nového přístupu ke spotřebě a konzumaci. To měla rodina Farinettových na mysli, když v prosinci 2020 otevírali nákupní středisko Green Pea. Trvalá udržitelnost tu prostupuje každým kouskem, každým detailem nově vytvořeného prostoru. Jejich cílem bylo, aby zákazníci centra pocítili, jaké to je cítit se v souladu s přírodou, a na základě toho činili svá spotřebitelská rozhodnutí. Při vytváření koncepce střediska vycházeli z toho, že i zodpovědnost a závazky vůči životnímu prostředí mohou mít jednoduchou, krásnou a přitažlivou podobu. Motto ekologicky smýšlející rodiny i nákupního centra Green Pea „povinností ke kráse“ je tu viditelné i hmatatelné na všech pěti podlažích. To, co Eataly prosazuje v oblasti stravování, nabízí Green Pea na poli nábytku a módy.

„Respekt vůči zemi, vzduchu, vodě a lidem leží v samém srdci naší vize, tvoří její základ,“ říká Francesco Farinetti, nejstarší syn Oscara Farinettiho, zakladatele rodinného podnikatelského klanu. „Je to i náš pomyslný lakmusový papírek při výběru obchodních partnerů. Potřebujeme s nimi sdílet představu o tom, jak by se měl změnit celkový spotřebitelský přístup zákazníků,“ říká. Klimatická změna podle něj není jen pouhým tématem k diskusi, ale velmi znepokojující skutečností, která už nyní doléhá na nás všechny. „Záleží na našich volbách produkce a konzumace, jestli znovu získáme ztracenou rovnováhu ve vztahu k přírodě. Skrze vědomé volby toho, za co platíme, můžeme radikálně změnit, jaký dopad má náš způsob života na planetu,“ zamýšlí se. Právě proto vzniklo nákupní centrum Green Pea. „Naším cílem je vytvořit místo, kde trvale udržitelné a respektující konzumaci vtiskneme jednoduchou, příjemnou a navrch i krásnou podobu,“ vysvětluje.

Myšlenkou za vznikem takového nákupního centra je, aby se stejné pozornosti, jakou společnost už patnáct let věnuje jídlu, dostávalo všemu, co nás obklopuje – ať už je to jídlo, dopravní prostředky, nebo nábytek. „Green Pea je Eataly v hmotnější a trvanlivější podobě, vypráví příběh konkrétních věcí, které tvoří fundamentální základ našich životů, a informuje o tom, z čeho a jak vznikly, “ přibližuje Francesco Farinetti.

Trvale udržitelný perfekcionismus budovy

Velká pozornost byla pochopitelně věnována i stavbě budovy nákupního centra. Ta byla navržena tak, aby už sama o sobě nastolovala uvědomělý vztah cílového zákazníka k energii, dopravě, bydlení, oblékání i naplňování volného času. Technologický provoz, který je šetrný vůči životnímu prostředí a svou vysokou energetickou efektivitou snižuje emise oxidu uhličitého na nejnižší možné minimum, byl v tomto případě samozřejmostí. „Budova byla navržena tak, aby byla inovativní a odolná, aby byla prodyšná a nechávala dýchat všechny, kteří ji budou navštěvovat, aby vytvářela harmonii mezi lidskými bytostmi a přírodními živly. Představuje jakousi procházku naší zhmotněnou vizí, při níž jste obklopeni dvěma tisíci stromy a keři,“ popisuje italský podnikatel a vizionář. „Budova představuje hodnoty, ve které věříme, činí je hmatatelnými a dosažitelnými, zcela v duchu našeho motta.“

Energetický provoz budovy zabezpečují geotermální studny, fotovoltaické a solární panely, prvky pro sběr větrné energie a recyklaci kinetické energie. „Koho z návštěvníků nákupního centra by zajímalo, jak to celé funguje, a chtěl by se dozvědět více, může navštívit naše Green Pea Discovery Museum. V něm se se všemi technologiemi, na nichž provoz centra stojí, mohou seznámit,“ nabízí Francesco Farinetti. „Všechno tu mají z první ruky, na všechno si mohou sáhnout.“

Vlastní kolekce trvale udržitelného bydlení

Nákupní centrum Green Pea nabízí pět podlaží prodejního prostoru. Své zboží tu ale nemůže prodávat každý. „Partnery jsme vybírali pět let,“ říká Francesco Farinetti. „Bylo pro nás důležité, aby trvalé udržitelnosti přikládali stejnou váhu jako my.“ S mnohými z nich se tak vydali na cestu společného růstu směrem k takovým způsobům výroby, které jsou šetrné a ohleduplné vůči prostředí, ve kterém žijeme. „Naši partneři věří, že je nezbytné vyrábět i spotřebovávat v harmonii s přírodou a že je důležité vyrábět zboží, které je esteticky uspokojivé a dostává úrovně charakteristické pro ,Made in Italyʻ a zároveň je dostupné co nejširší spotřebitelské základně,“ přibližuje obchodní filozofii podniku.

Všechny tyto zásady se odrážejí i ve vlajkové kolekci zboží, kterou nákupní centrum nabízí ve druhém patře. „Pro sekci Domov jsme po pečlivé úvaze vybrali pětapadesát italských designových ateliérů, skrze jejichž produkty našim zákazníkům představujeme kompletní nabídku trvale udržitelného bydlení,“ říká Francesco Farinetti. Green Pea Casa je nábytková řada italské výroby a její podstata je také jasná: úplná kontrola celého výrobního řetězce a potažmo i dodržení jeho co největší možné trvalé udržitelnosti. „Například nabízíme kuchyňské komplety vyrobené z recyklovaného dřeva a 100% recyklovaného PET plastového čalounění společně s maximálně energeticky efektivními spotřebiči vyrobenými u nás, v Itálii,“ představuje vlastní zboží. Cena takové kuchyně začíná na částce 3 500 eur.