Digitalizace dělá módní průmysl šetrnějším

/ Zahraničí a technologie
Trend trvalé udržitelnosti se v posledních letech ve stále více rovinách projevuje i v módním průmyslu. Designéři, výrobci i prodejci módy pro své podnikání budují digitální infrastrukturu proto, aby snížili množství redukovaného odpadu i ekologickou stopu, jež toto odvětví po celá desetiletí nechvalně stigmatizovaly.

Digitalizace je vlastně proces převedení informací anebo postupů do digitální či digitalizované formy. Ale samotný koncept digitalizace je více než jen vytvoření nové mediální formy. Hlavní myšlenkou takového kroku je přeměna zastaralých a manuálních postupů v postupy pokročilejší, digitální, a to za účelem dosažení větší trvalé udržitelnosti, rovnějších pracovních příležitostí i ochrany prostředí, ve kterém žijeme. Co to ale znamená pro módu?

V dnešní době jsme svědky překotného vývoje v oblasti umělé inteligence v jejích nejrůznějších podobách a tento vývoj se nevyhýbá ani módnímu průmyslu. K největším změnám tu dochází v designovém softwaru.

Digitalizace životního cyklu oblečení

Módní návrháři v posledních letech jen stěží dokázali držet krok s požadavky a poptávkou svých zákazníků. Dnešní zákazník se totiž od zákazníka před několika lety v mnohém liší: Motivaci nakupování oblečení už neurčují jen kulturní trendy. Dnešní zákazník očekává vyšší kvalitu, výhodnější ceny, okamžitý zážitek a samozřejmě také – okamžité ocenění. A co je nejdůležitější: dnešní zákazník velmi často očekává, že oblečení, které zakoupí, bude vyrobeno v duchu trvalé udržitelnosti, že bude prostě v celém svém životním cyklu „zelenější“.

Jak s touto novou zkušeností módní návrháři, salóny a společnosti nakládají? A jak přesně zvládá digitalizace uspokojovat potřebu okamžitého ocenění a trvale udržitelné módy zároveň?

Digitalizace a automatizace

Dopady digitalizace jsou nezměrné a přirozeně dovedly módní značky k tomu, aby přehodnotily, jakým způsobem pečují o své vztahy s obchodními partnery, návrháři, výrobci, zákazníky i širokou veřejností. Projevuje se to zejména v tom, že dbají na to, aby dodavatelské řetězce byly co nejefektivnější jak funkčně, tak finančně na celé cestě od návrháře až k zákazníkovi.

Velkou výhodou je, že díky digitalizaci je možné vyrobit oblečení přímo na míru většímu množství zákazníků, vlastně každému z nich. To nesporně zvyšuje kvalitu oblečení, které splňuje zákazníkovy požadavky i v nejmenších detailech. Tím se výrazně snižuje množství odpadu, prodlužuje se životnost každého módního kousku a zlepšuje se návrhářský design i výrobní postupy.

Ruku v ruce s digitalizací pak jde automatizace. I ta zvyšuje produktivitu a celkovou flexibilitu výrobních systémů. Podle některých hlasů zvyšuje také kvalitu, neboť eliminuje možnosti pochybení ze strany člověka. Tento názor může být ale v kontextu vzrůstající popularity opravdu kvalitní ruční práce diskutabilní.

Role automatizace v současném oděvním průmyslu spočívá především v monitoringu počítačových dat, využití návrhářských programů, automatických rozkladačů a řezačů látek, vysokorychlostních šicích strojů a vyspělých žehlicích i dokončovacích strojů.

Velkou změnu znamená digitalizace také pro dodavatelské řetězce. Je pro ně velkou posilou a díky ní je možné ovládat všechny jeho části online. Pracovníci tak mohou řešit logistiku, platby, vývoj a další údaje a sdílet je s kolegy napříč kontinenty i časovými zónami. Z dodavatelského řetězce se tak nyní stal zcela propojený ekosystém, který je navíc zcela transparentní pro všechny zúčastněné hráče, od dodavatelů surových materiálů a doplňků až po dopravce těchto materiálů, ale i hotového oblečení až k zákazníkovi, toužícím po módním uspokojení.

Móda musí mít misi

Dalším zásadním hybatelem v módním průmyslu je, že dnešní zákazník chce nakupovat módu, která vznikla za nějakým účelem. Od jejího výrobce očekává, že bude pečovat o své zaměstnance, v sociálních a environmentálních otázkách se postaví na správnou stranu a ve svých krocích na ochranu planety budou zcela transparentní. Potřeba zdůrazňovat svou individualitu a okamžité uspokojení převálcovaly díky online obchodování kulturní trendy. Zákazníci už nechtějí splývat s davem. Chtějí svou osobní, na míru šitou módu a chtějí ji hned.

Módní značky na to musí reagovat tím, že budou pracovat s trvale udržitelnými materiály a přiznávat celý životní cyklus svých výrobků, přičemž informace o nich musí uvádět na svých webových stránkách. Trvalá udržitelnost už dnes musí být nedílnou součástí úspěšné marketingové strategie každé kvalitní módní značky.